ویتامین آ یکی از ویتامین‌های محلول در چربی است که از مواد مغذی محلول در چربی رتینول، رتینال و استات رتینیل تشکیل شده است. دو نوع مختلف ویتامین آ در مواد غذایی زیادی یافت می‌شود:
 
  • ویتامین آ پیش ساخته که به شکل رتینول و استات رتینال در مواد غذایی حیوانی مثل لبنیات، جگر گاو و ماهی‌ها یافت می‌شود. 
  • کاروتنوئیدها نوع دوم ویتامین آ هستند که در گیاهان و روغن‌ها موجود بوده و پیش‌ساز ویتامین آ به حساب می‌آیند. 
 
بدن انسان برای مصرف ویتامین A باید هر دو نوع آن را به نوع فعال ویتامین آ، رتینال و رتینوئیک اسید، تبدیل کند. 
 
 
پیشگیری از شب کوری و ضعیف شدن بینایی بر اثر بالا رفتن سن 
 
شاید یکی از شناخته شده‌ترین مزایای ویتامین A برای سلامتی نقش آن در بهبود بینایی باشد. وجود ویتامین آ برای تبدیل نور تابیده شده به چشم‌ها به سیگنالی که قابل ارسال به مغز باشد ضروری بوده و در واقع، یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین آ، کاهش بینایی فرد در نور کم است که تحت عنوان شب ‌کوری شناخته می‌شود.
 
بیماری تباهی لکه زرد نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند سبب کور رنگی و نابینایی شود که با مصرف کافی ویتامین A قابل پیشگیری خواهد بود. علاوه بر این‌ها، ویتامین آ در محافظت از قرنیه و ملتحمه چشم نیز نقشی اساسی دارد. 
 
 
کاهش خطر ابتلا به سرطان 
 
از دیگر مزایا ویتامین آ می‌توان به نقش موثر این ویتامین در کاهش ریسک ابتلا به سرطان اشاره کرد. از آنجایی که ویتامین آ یک ماده اساسی برای رشد سلول‌ها به حساب می‌آید، به همین جهت می‌تواند پیدایش و یا رشد سلول‌های غیر طبیعی که عامل ایجاد سرطان هستند را کنترل کند. 
 
 
بهبود سیستم ایمنی بدن 
 
مصرف ویتامین آ رابطه‌ای حیاتی با عملکرد مناسب سیستم ایمنی بدن شما دارد. این ویتامین سبب بهبود موانع مخاطی در چشم، ریه‌ها، روده و اندام‌های تناسلی شده که نقشی اساسی در جلوگیری از ورود باکتری‌ها و سایر عوامل عفونی ایفا می‌کنند. ویتامین آ همچنین در تولید و عملکرد گلبول‌های سفید نیز موثر بوده که به پاکسازی باکتری‌ها و سایر پاتوژن‌ها کمک می‌کنند. 
 
 
 
 
کاهش آکنه 
 
آکنه یک اختلال پوستی مزمن و التهابی است که در نتیجه ابتلا به آن، دانه‌های دردناک و سیاه رنگ بر روی پوست افراد ظاهر خواهد شد. با اینکه چگونگی تاثیر ویتامین آ بر روی کاهش آکنه به شکلی دقیق مشخص نیست اما این مسئله ثابت شده است که کمبود ویتامین آ می‌تواند شرایط را برای پیدایش آکنه بیشتر فراهم کرده و مصرف کافی این ویتامین می‌تواند خطر بروز آن را کاهش دهد.
 
 
بهبود سلامت استخوان 
 
با اینکه از پروتئین، کلسیوم و ویتامین D به عنوان مواد مغذی اصلی جهت حفظ و بهبود سلامت استخوان یاد می‌شود اما مصرف ویتامین آ به میزان لازم نیز در این امر حیاتی خواهد بود. در واقع، افراد دچار کمبود ویتامین آ در مقایسه با افرادی که سطح ویتامین آ خون آن‌ها طبیعی است بیشتر در خطر ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. 
 
 
تقویت رشد و تولید مثل 
 
مصرف ویتامین A برای حفظ سلامت دستگاه تولید مثل چه در زنان و چه در مردان ضروری بوده و همچنین رابطه مستقیمی با کیفیت رشد جنین در طول دوران بارداری دارد.
 
برخی مطالعات حاکی از آن هستند که کمبود ویتامین A سبب اختلال در تولید اسپرم در مردان و همچنین کاهش کیفیت تخمک گذاری در زنان خواهد شد. در زنان باردار نیز ویتامین آ در رشد بسیاری از ارگان‌های نوزاد مثل سیستم عصبی، قلب، کلیه‌ها، چشم‌ها، ریه‌ها و پانکراس‌ها نقش دارد.